Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

Ανόητα παιχνίδια με τους Έλληνες καταθέτες!

Monday, 30 May 2011 02:54

Άρχισε η μαζική φυγή καταθετών από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα; Μικροκαταθέτες άδειαζαν το ένα ΑΤΜ πίσω από το άλλο το Σαββατοκύριακο; «Τσουνάμι» αναλήψεων χτύπησε τις τράπεζες την Πέμπτη και την Παρασκευή; Οι πληροφορίες είναι συγκεχυμένες, τα τραπεζικά στελέχη που ερωτώνται απαντούν με μισόλογα και καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις όχι ιδιαίτερα σθεναρές. Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι διαχειριστές της ελληνικής κρίσης, στην Αθήνα και το εξωτερικό, έχουν προ πολλού σπάσει όλα τα ρεκόρ ανοησίας...

Αν οι διαχειριστές της κρίσης είχαν σκοπό να προκαλέσουν ένα bank run στην Ελλάδα, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι έχουν κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια και έχουν καταφέρει ως τώρα να κλονίσουν αρκετά τους Έλληνες καταθέτες:

n Η προηγούμενη εβδομάδα άρχισε με τον υπουργό Οικονομικών να περιγράφει με τον πιο ανατριχιαστικό τρόπο το σενάριο πτώχευσης της χώρας, αν δεν καταβληθεί τον Ιούνιο η πέμπτη δόση του δανείου των 110 δισ. ευρώ, μιλώντας για «κράτος με κατεβασμένα ρολά». Αν το κράτος είναι έτοιμο να κατεβάσει ρολά, γιατί και ο καταθέτης να μην φοβάται εύλογα ότι θα βρει κατεβασμένα ρολά στην τράπεζά του; Το σκηνικό του πανικού άρχισε να χτίζεται...

n Ακολούθησε αρκετά 24ωρα σπάνιας πυκνότητας σε εφιαλτικές προειδοποιήσεις, προβλέψεις και προφητείες, με τους Ευρωπαίους διαχειριστές της κρίσης να πέφτουν από την μια γκάφα στην άλλη, προσπαθώντας να τρομάξουν αρκετά την ελληνική κοινή γνώμη για να αποδεχθεί τη μοίρα της, δηλαδή άλλο ένα πρόγραμμα λιτότητας και εκποίησης δημόσιας περιουσίας πρωτοφανούς σκληρότητας και ευρύτητας, με πολλές και χοντρές πινελιές (νέας...) ταπεινωτικής εκχώρησης εθνικής κυριαρχίας. Η στήλη “Lex” των “Financial Times” παρομοιάζει τις απειλές και τα ταπεινωτικά για την Ελλάδα αιτήματα και σχόλια με μια σύγχρονη εκδοχή «διπλωματίας των κανονιοφόρων» (βλ. στα ιστορικά εγχειρίδια τα γεγονότα του 1850 με το ναυτικό αποκλεισμό του Πειραιά από το βρετανικό στόλο). Και δεν έχει άδικο...

n Οι Έλληνες πολίτες βομβαρδίσθηκαν από δηλώσεις που οι περισσότερες είχαν κοινό παρονομαστή την μη εκταμίευση της πέμπτης δόσης. Και, με δεδομένο ότι ήδη αυτό το σενάριο είχε συνδεθεί από τον ίδιο τον υπουργό Οικονομικών, με «κατεβασμένα ρολά του κράτους», ο τρόμος και ο πανικός άρχισαν να κορυφώνονται επικίνδυνα. Την ίδια στιγμή, το ελληνικό πολιτικό σύστημα έστηνε συνεχή άκαρπα σόου, με αλλεπάλληλες συσκέψεις και συναντήσεις υπουργών και πολιτικών αρχηγών. Μόνο αποτέλεσμα αυτών των δραματικών διαβουλεύσεων ήταν να εμπεδωθεί ακόμη περισσότερο στην κοινή γνώμη (ψηφοφόρων και καταθετών...) η εντύπωση της πλήρους παράλυσης κυβέρνησης και πολιτικού συστήματος.

n Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά για να τρομοκρατηθεί και ο τελευταίος αποταμιευτής, είχαμε και δηλώσεις περί σχεδίου για επιστροφή της χώρας στη δραχμή που δήθεν απεργάζονται στο παρασκήνιο οι Ευρωπαίοι από την Ελληνίδα επίτροπο Μ. Δαμανάκη. Το Σαββατοκύριακο έγινε γνωστό, όπως συνηθίζεται τον τελευταίο καιρό, άλλο ένα δημοσίευμα του “Spiegel” που κυκλοφορεί σήμερα, όπου καταγράφεται η πληροφορία περί άρνησης του ΔΝΤ να εγκρίνει την εκταμίευση της πέμπτης δόσης, επειδή η Ελλάδα έχει αποτύχει σε όλους τους δημοσιονομικούς στόχους του μνημονίου. Την ίδια ώρα, το σημαντικότερο θέμα συζήτησης στις περισσότερες ελληνικές παρέες ήταν ποια τύχη θα έχουν οι καταθέσεις, ενώ λέγεται ότι αρκετοί έσπευσαν στα ΑΤΜ για να πάρουν όσα χρήματα μπορούσαν.

n Χθες, το υπουργείο Οικονομικών κατάλαβε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τους ως τότε χειρισμούς του και έσπευσε να διευκρινίσει με μια ολιγόλογη ανακοίνωση ότι «οι διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, τις αναγκαίες παρεμβάσεις για το 2011 και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας εξελίσσονται ικανοποιητικά και εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθούν επιτυχώς τις επόμενες μέρες». Και επειδή συνήθως ελάχιστοι λαμβάνουν πλέον σοβαρά τις διαβεβαιώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για μείζονα οικονομικά θέματα, το ίδιο το ΔΝΤ έσπευσε να δημοσιεύσει διάψευση των πληροφοριών περί κατάρρευσης των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης-τρόικας, που θα εμπόδιζε την εκταμίευση της πέμπτης δόσης.

Τελειώνει εδώ το θρίλερ; Θα σταματήσουν οι εκροές καταθέσεων να απειλούν τη σταθερότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος; Μάλλον όχι. Οι ανεπαρκείς διαχειριστές της κρίσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό θα χρειασθεί να προσφέρουν πολύ περισσότερες διαβεβαιώσεις για αποφυγή της χρεοκοπίας της χώρας, αν θέλουν να σταματήσουν τον πανικό. Και θα το κάνουν. Είναι θέμα ημερών να αρχίσουν από τους καλούς φίλους και πιστωτές μας στο εξωτερικό οι διαβεβαιώσεις ότι η Ελλάδα δεν θα αφεθεί στην τύχη της, ότι η πέμπτη δόση θα καταβληθεί κανονικά, ότι δεν υπάρχει θέμα χρεοκοπίας και άλλα όμορφα και καθησυχαστικά.

Από αυτή τη θέση, μόνο δύο πράγματα αισθανόμαστε την ανάγκη να διευκρινίσουμε σε όσους δίκαια ανησυχούν για την τύχη της χώρας και των καταθέσεών τους:

1. Το πρόβλημα με το ελληνικό χρέος είναι όντως πολύ σοβαρό και η διαχείρισή του δύσκολη, χωρίς δραστικά μέτρα, όπως μια γενναία αναδιάρθρωση. Όμως, στην παρούσα φάση δεν υπάρχει το παραμικρό ενδεχόμενο να «παίξει» κανείς σοβαρά ακόμη και με το πιο ήπιο σενάριο επιμήκυνσης, πολύ περισσότερο με εφιαλτικά σενάρια χρεοκοπίας. Γιατί, πολύ απλά, το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα είναι εξαιρετικά αδύναμο και δεν θα άντεχε ούτε τη χρεοκοπία της Ελλάδας, ούτε όσα θα ακολουθούσαν στις άλλες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας και στις αγορές χρήματος και κεφαλαίων. Δεν είναι καθόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι εξαρχής όλα τα σενάρια για αναδιαρθρώσεις χρέους στην Ευρωζώνη τοποθετήθηκαν χρονικά το 2013. Μέχρι τότε υπολογίζουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ότι το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα θα έχει αποκαταστήσει στοιχειωδώς την κεφαλαιακή του επάρκεια σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορούν να συζητηθούν σοβαρά τέτοια σενάρια. Συμπέρασμα; Ό,τι και αν συμβεί, η πέμπτη δόση του δανείου (και η έκτη, και η έβδομη...) θα εκταμιευθούν, είτε αρέσει στους ψηφοφόρους του Βορρά, είτε όχι. Όλα τα άλλα που ακούγονται εντάσσονται απλώς στο πλαίσιο μιας μικροπολιτικάντικης διαχείρισης μιας πολύ σοβαρής κρίσης.

2. Ό,τι και αν συμβεί τελικά στο πεδίο της ελληνικής κρίσης, οι Έλληνες καταθέτες δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τις αποταμιεύσεις τους. Η εμπιστοσύνη των καταθετών είναι το τελευταίο «οχυρό» της νομισματικής ένωσης: αν κάτι κακό συμβεί στους Έλληνες καταθέτες, οι Ιρλανδοί, οι Πορτογάλοι και αρκετοί ακόμη καταθέτες θα σπεύσουν να αποσύρουν τις δικές τους καταθέσεις, αρχίζοντας ένα ντόμινο που θα μπορούσε να οδηγήσει στη διάλυση της ευρωζώνης. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η ΕΚΤ θα συνεχίσει να τροφοδοτεί με ρευστότητα τις ελληνικές τράπεζες ακόμη και με εγγύηση... μαρουλόφυλλα, ώστε να μην υπάρξει το παραμικρό ενδεχόμενο να μην πληρωθεί ένας καταθέτης, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα σενάρια επιστροφής της Ελλάδας στη δραχμή εμπνέουν στους Ευρωπαίους πολιτικούς και τραπεζίτες φόβο για τη διάλυση της ευρωζώνης.

Η κατάσταση, λοιπόν, είναι σοβαρή, αλλά θα ήταν σφάλμα να παρασυρθούμε από «κούφιες» κινδυνολογίες. Κίνδυνος για τις καταθέσεις σήμερα δεν υπάρχει. Γιατί, πολύ απλά, κανείς στην Ευρώπη δεν είναι έτοιμος να διαχειριστεί τις συνέπειες ενός τόσο σοβαρού «ατυχήματος» με το ευρώ!

www.banksnews.gr

Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

Συντάξεις: περικοπές 2,7 δισ. το 2011 και 6,5 δισ. ως το 2015.

Καταιγίδα μέτρων ανακοίνωσε η κυρία Κατσέλη λέγοντας ότι τα επιβάλει «η χρηματοπιστωτική αστάθεια»

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  06:17 ΤΟ ΒΗΜΑ

Καταιγίδα μέτρων που προκαλούν μειώσεις στις συντάξεις, στα εφάπαξ βοηθήματα, στα κοινωνικά επιδόματα, στο ΕΚΑΣ, αλλά και στα επιδόματα ανεργίας, περιλαμβάνει το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα σταθερότητας, που αφορά το υπουργείο Εργασίας.
Οι περικοπές δαπανών και η αύξηση των εσόδων στους φορείς κοινωνικής πολιτικής (ασφαλιστικά ταμεία, Εργατική Κατοικία, Εστία και ΟΑΕΔ) θα φθάσουν το 2011 τα 2,730 δισ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2015 οι περικοπές θα αγγίξουν τα 6,5 δισ. ευρώ.
«Η παρατεταμένη χρηματοπιστωτική αστάθεια και αβεβαιότητα, οδηγεί στην ανάγκη επιπρόσθετων μέτρων», δήλωσε η υπουργός Εργασίας κ. Λούκα Κατσέλη, σημειώνοντας ότι η χώρα μας δεν θα είναι έτοιμη να βγει στις διεθνείς αγορές ούτε το 2012 ούτε το 2013.
«Επώδυνα αλλά αναγκαία», χαρακτήρισε τα μέτρα ο αναπληρωτής υπουργός κ. Γ. Κουτρουμάνης, υπογραμμίζοντας ότι γίνεται προσπάθεια τα βάρη να κατανεμηθούν δίκαια.
Η εξειδίκευση των μέτρων έτσι όπως παρουσιάσθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας περιλαμβάνει τα εξης:
1. Επιβολή επιπλέον εισφοράς αλληλεγγύης (ΛΑΦΚΑ) στις κύριες συντάξεις. Αυξάνεται – πιθανότατα από την πρώτη Σεπτεμβρίου - η ειδική εισφορά που ήδη καταβάλλουν οι συνταξιούχοι με κύρια σύνταξη άνω των 1.700 ευρώ. Σήμερα οι συνταξιούχοι με υψηλότερη των 1.700 ευρώ σύνταξη καταβάλουν εισφορά από 4% έως 10%. Με τη νέα ρύθμιση η εισφορά κλιμακώνεται από 6% έως 14%.

2. Ειδική εισφορά
στους συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 60 ετών. Η εισφορά – κατά μέσο όρο – θα φθάσει το 8% και θα αφορά όσους συνταξιοδοτήθηκαν κάνοντας χρήση προγράμματα εθελούσιας εξόδου. Δεν θα θιγούν οι συντάξεις μητέρων ανηλίκων, αποστράτων, καθώς και όσοι συνταξιοδοτήθηκαν υποχρεωτικά με νόμο.

3. Καθιέρωση ΛΑΦΚΑ στις επικουρικές συντάξεις
. Θα αφορά τις επικουρικές άνω των 300 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες η εισφορά θα κυμαίνεται από 3% έως 10% αναλόγως με το ύψος της παρεχόμενης σύνταξης.

4. Μείωση των επικουρικών συντάξεων
. Από το 2012 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, ειδικά, στα ταμεία που αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα. Ταυτοχρόνως αναμένεται να αυξηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές για την επικούρηση. «Δεν είναι δυνατόν με εισφορές 3% + 3% να δίδονται συντάξεις με αναπλήρωση από 26% έως 40%», δήλωσε ο κ. Κουτρουμάνης.

5. Μείωση του εφάπαξ βοηθήματος
των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και των υπαλλήλων της ΔΕΗ. Η μείωση ενδέχεται να φθάσει το 10%, ενώ θα αφορά και όσους έχουν υποβάλλει την αίτηση και καθυστερεί η απόδοση του εφάπαξ λόγω έλλειψης χρημάτων. Αλλαγές θα υπάρξουν στον υπολογισμό του εφάπαξ σε όσα ταμεία αντιμετωπίζουν αναλογιστικό έλλειμμα.

6. Περιορισμός αναπηρικών συντάξεων
. Σταδιακά θα γίνει επανέλεγχος σε όλες τις αναπηρικές συντάξεις. Σήμερα οι αναπηρικές αντιπροσωπεύουν το 13,8% του συνόλου των συντάξεων και στόχος είναι να φθάσουν στο 10% το 2015 και στο 8% το 2020. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε περιοχές όπως η Κρήτη όπου εμφανίζονται «αφύσικα» υψηλά ποσοστά αναπήρων συνταξιούχων.

7. Επιδόματα ανεργίας
. Αλλαγές θα γίνουν στο χρόνο επιδότησης των εποχιακώς απασχολουμένων που εργάζονται μερικού μήνες το χρόνο και τους υπόλοιπους επιδοτούνται. «Είναι στρεβλό κάποιοι να λαμβάνουν επίδομα ανεργίας με μόνο τέσσερις μήνες απασχόλησης το χρόνο», τόνισε ο κ. Κουτρουμάνης.

8. Περιορισμός δικαιούχων ΕΚΑΣ και επιδοτήσεων ΟΕΚ – ΟΕΕ (Εργατική Εστία)
. Τίθενται εισοδηματικοί περιορισμοί για τους δικαιούχους επιδομάτων, όπως το ΕΚΑΣ, αλλά και των παροχών των Οργανισμών Εργατική Κατοικία και Εστία. Οι δύο Οργανισμοί ενοποιούνται, όπως και το Παρατηρητήριο Απασχόλησης (ΠΑΕΠ) και η εταιρία Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΚΑΕ).

9. Αύξηση της εισφοράς υπέρ των ανέργων (ΟΑΕΔ)
στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα εισφορά (εργοδότη και εργαζόμενου) είναι 4% και θα διαμορφωθεί στο 5%. Καθιερώνεται εισφορά αλληλεγγύης υπέρ των ανέργων και στους δημοσίους υπαλλήλους, όπως και στους εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Με τα χρήματα αυτά θα στηρίζονται τα προγράμματα απασχόλησης του ΟΑΕΔ.
10. Τα μέτρα που αφορούν την τετραετία έως το 2015 αφορούν:
· Την καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας, από το 25% στο 16% και την αύξηση της εισπραξιμότητας των ΦΚΑ, ύψους 1.300 εκ. ευρώ.
· Την αύξηση των εισφορών στους φορείς (ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, ΟΑΕΕ) κατά 800 εκ. ευρώ.
· Την αναμόρφωση του συστήματος παροχών αναπηρικών συντάξεων, ύψους 600 εκ. ευρώ.
· Τον εξορθολογισμό των παρεχομένων επικουρικών συντάξεων, ύψους 700 εκ. ευρώ.
· Την περαιτέρω μείωση των ιατροφαρμακευτικών δαπανών και των λοιπών δαπανών Υγείας μέσω της λειτουργίας του ΕΟΠΥ κατά 620 εκ. ευρώ.
· Τον εξορθολογισμό και αναδιάταξη των κινήτρων για την άσκηση επιδοματικής πολιτικής από τον ΟΑΕΔ ύψους 290 εκ. ευρώ
· Τον εξορθολογισμό των εφάπαξ παροχών προς τους δικαιούχους του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα ύψους 200 εκ. ευρώ.

Πέφτει τσεκούρι στο εφάπαξ και στον ιδιωτικό τοµέα.

Πακέτο εννέα µέτρων - φωτιά που οδηγούν σε νέες µειώσεις συντάξεων και αυξήσεις των εισφορών – Προχωρούν σε κατάσχεση στους µεγάλους οφειλέτες των Ταµείων.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

Περικοπές και στο εφάπαξ των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα μαζί µε το τσεκούρι σε κύριες, επικουρικές συντάξεις αλλά και σε κοινωνικά επιδόματα επιβάλλει η κυβέρνηση. Χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας αποσαφήνισε το πακέτο των 9 μέτρων - φωτιά που οδηγούν σε νέες μειώσεις συντάξεων αλλά και σε αυξήσεις εισφορών. Έτσι:

1 Επιβάλλεται από την 1η Σεπτεμβρίου κλιμακωτή εισφορά ΛΑΦΚΑ 3% έως 10% σε όλους όσοι εισπράττουν επικουρική σύνταξη άνω των 300 ευρώ. Μειώσεις θα υπάρξουν από την 1/1/2012 για τις επικουρικές συντάξεις (μετά τις αναλογιστικές μελέτες). Οι μειώσεις θα γίνουν σταδιακά σε βάθος τετραετίας.
2 Επιβάλλεται, εντός του θέρους, νέος αυξημένος ΛΑΦΚΑ στις κύριες συντάξεις που ξεπερνούν τα 1.700 ευρώ. Η εισφορά θα παραμείνει στο 3% για συντάξεις από 1.400
έως 1.700 ευρώ, αλλά τα ποσοστά παρακράτησης θα αυξηθούν από 4% σε 6% για 1.701 ευρώ και πάνω και θα φθάνει στο 14% (από 10%) για τις συντάξεις των 3.500 ευρώ.
3 Εντός του θέρους όσοι έχουν σύνταξη άνω των 1.700 ευρώ και έχουν συνταξιοδοτηθεί εθελουσίως πριν από τα 60, πέραν της εισφοράς ΛΑΦΚΑ θα τους επιβληθεί η παρακράτηση κλιμακωτής εισφοράς (ανάλογα µε το ύψος της σύνταξης) ύψους 6%, 8% και 10%. Στο μέτρο αυτό δεν περιλαμβάνονται οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις γυναικών, μητέρων κ.ά.
4 Καθιερώνονται αυξήσεις εισφορών στον ΟΓΑ και στο ΕΤΑΑ (κυρίως στον κλάδο ασφάλισης νομικών).
5 Συγχωνεύονται ο ΟΕΚ και η Εργατική Εστία και το Παρατηρητήριο Απασχόλησηςµε την Επαγγελματική Κατάρτιση του ΟΑΕ∆ και αρχίζουν να εφαρμόζονται αυστηρότερα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για τις παροχές,περιλαμβανομένου και του ΕΚΑΣ.
6 Στον ΟΑΕ∆ η καταβολή και το ύψος του επιδόματος ανεργίας θα συνδεθούν µε τον χρόνο καταβολής εισφορών.
7 Αυστηρά θα τηρείται το πλαφόν των κύριων συντάξεων (2.775 ευρώ σε∆ΕΚΟ- τράπεζες).
8 Θα τερματιστεί το καθεστώς που προβλέπει διακρατικές συμφωνίες για την καταβολή σε αλλοδαπούς συντάξεων των 700 ευρώ µε 1 χρόνο ασφάλισης στη χώρα µας.
9 Τα ασφαλιστικά ταμεία θα προχωρήσουν σε κατασχέσεις ώστε να εισπράξουν μέρος των συσσωρευμένων οφειλών (πάνω από 11 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 6δισ. ευρώ στο ΙΚΑ). Ήδη έχουν σταλεί 450.000 ατομικές ειδοποιήσεις σε οφειλέτες.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι – εκτός από τις επικουρικές – όλα τα ταμεία πρόνοιας, και του ιδιωτικού τομέα και τραπεζών - ΔΕΚΟ, θα πρέπει να προχωρήσουν σε μελέτες όσον αφορά τους τομείς του εφάπαξ για την οικονομική τους βιωσιμότητα και ανάλογα θα αναπροσαρμόσουν τις παροχές. Σύμφωνα µε τα επίσημα στοιχεία του Ταμείου Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ), το οποίο καταβάλει το εφάπαξ σε 1 εκατομμύριο ασφαλισμένους (που έχουν κύρια σύνταξη στο ΙΚΑ) σε 12 κλάδους, η οικονομική του κατάσταση δεν είναι ικανοποιητική µε δεδομένη και τη δραστική μείωση των εσόδων λόγω της κρίσης. Όσον αφορά το «πολύπαθο» Ταμείο Πρόνοιας Δηµοσίων Υπαλλήλων (το οποίο καταβάλλει την εφάπαξ αποζημίωση στο Δηµόσιο), ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι πως στο τραπέζι έχει τεθεί πρόταση από τη διοίκηση ακόμα και για περικοπή του βοηθήματος κατά 30%. Στο Δηµόσιο η μείωση του εφάπαξ κατά 10% θα έχει ως αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να έχουν κατά µέσο όρο απώλεια της τάξης των 4.500 ευρώ. Στη χειρότερη μοίρα θα βρεθούν όσοι έχουν πάνω από 30 έτη υπηρεσίας στην Τεχνολογική και στην Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Στα σενάρια που εξετάζονται είναι και η επιβολή ειδικής εισφοράς στους δηµοσίους υπαλλήλους για τη στήριξη του Ταμείου. Η εισφορά αυτή θα μπορούσε να είναι της τάξης του 3%, θέμα που θα συνδεθεί µε τον διάλογο για το νέο μισθολόγιο. Παράλληλα, από την 1η Ιουλίου θα ασφαλίζονται στο Ταμείο Πρόνοιας 60.000 εργαζόμενοι µε συµβάσεις αορίστου χρόνου. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ασφαλίζονται στο ΙΚΑ και μέχρι τώρα δεν έπαιρναν το εφάπαξ. Σημειώνεται πως στο Ταμείο Πρόνοιας Δηµοσίων Υπαλλήλων εκκρεμούν περίπου 40.000 αιτήσεις για το βοήθημα και η «μαύρη τρύπα» φτάνει τα 1,7 δισεκατομμύρια.

Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Τι χρειάζονται τα πτυχία στους Πολιτικούς;

Έχω την εντύπωση ότι και τον πιο αδαή Έλληνα πολίτη να κάνεις Υπουργό Οικονομικών δεν θα ‘χε κανένα πρόβλημα να πάρει αυτού του είδους τα μέτρα και μάλιστα χωρίς να παιδέψει το μυαλουδάκι του για πολύ. Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να έχεις πτυχία και μεταπτυχιακά για τέτοιου είδους μέτρα. Απλά πράγματα είναι. Κόψε μισθούς και συντάξεις αύξησε τους φόρους και είσαι εντάξει. Απλά νοιώθεις ικανοποίηση σαν Υπουργός (με πτυχίο) ότι έκανες το καθήκον σου.

Είναι όμως αυτή σοβαρή πολιτική; Εδώ έχουμε το εξής σοβαρό πρόβλημα με όλους τους πολιτικούς. Ή είναι οι άνθρωποι άσχετοι ή είναι ανίκανοι ή μας δουλεύουν ψηλό γαζί.

Μέχρι που μπορεί φθάσουν οι περικοπές μισθών και συντάξεων;

Μέχρι που μπορούν να φθάσουν οι αυξήσεις των φόρων;

Σε λίγο που ο Έλληνας δεν θα έχει ευρώ στην τσέπη του να ξοδεύει από που θα εισπράττει το κράτος;

Απλή αριθμητική είναι τα πράγματα. Δεν χρειάζεται να έχεις πτυχία και μεταπτυχιακά για να το καταλάβεις.

Για αυτό σας λέω ή είναι οι άνθρωποι άσχετοι ή είναι ανίκανοι ή μας δουλεύουν.

Αν είναι άσχετοι ας φύγουν. Αν είναι ανίκανοι ας ξαναφύγουν. Αν όμως μας δουλεύουν τότε ας πάρει ο λαός την κατάσταση στα χέρια του.

( τα παραπάνω αφορούν τους Παπανδρέου, Σαμαράδες, Καρατζαφέρηδες, Τσίπριδες, Παπαρήγες και λοιπές δημοκρατικές και άλλες δυνάμεις).

Φοροκαταιγίδα διαρκείας και πώληση του Δημοσίου

Nafteboriki

Τρίτη, 24 Μαϊου 2011 07:00

Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με αρχή το πακέτου του Δημοσίου στον ΟΤΕ, που θα διατεθεί μέχρι το τέλος του Ιουνίου αλλά και φοροκαταιγίδα διαρκείας μέχρι το 2015, συνολικού ύψους 28,4 δισ. ευρώ, εξήγγειλε χθες η κυβέρνηση με το «Μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο και πολιτικές Εξόδου από την κρίση», το οποίο συζητήθηκε σε κλίμα έντασης στο υπουργικό συμβούλιο και σήμερα τίθεται υπόψη των πολιτικών αρχηγών.
Οι φορολογικές επιβαρύνσεις, μόνο για φέτος ορίζονται σε 2,2 δισ. ευρώ και πλήττουν ανεξαιρέτως τους φορολογούμενους, φυσικά πρόσωπα, και επιχειρήσεις και κατόχους ακινήτων, ενώ περικοπές ύψους 550 εκατ. ευρώ θα γίνουν φέτος στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων.
Μεταξύ των μέτρων είναι: αύξηση του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης από 13% σε 23%, αύξηση τεκμηρίων, επιβολή έκτακτης εισφοράς, επιβολή ΕΦΚ σε αναψυκτικά και φυσικό αέριο.
Οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης κρύβουν ωστόσο και «εκπλήξεις» καθώς μέτρα ύψους 1,6 δισ. ευρώ, για φέτος και 2,94 δισ. ευρώ, για την τετραετία 2012-15 δεν έχουν προσδιοριστεί, αλλά θα ληφθούν εν καιρώ.
Σε ό,τι αφορά το ύψος των μέτρων προκύπτει ότι το διορθωτικό πακέτο των 6 δισ. ευρώ για το 2011 αυξήθηκε σε 6,4 δισ. ευρώ. Ξεκίνησε το Φεβρουάριο από 1,74 δισ. ευρώ, τον Απρίλιο αναθεωρήθηκε σε 3 δισ. ευρώ, στις αρχές Μαΐου σε 6 δισ. ευρώ, και τώρα σε 6,4 δισ. ευρώ, προκειμένου μόνο να καλυφθούν οι αποκλίσεις του φετινού προϋπολογισμού.
Στόχος των επιπλέον μέτρων είναι η συγκράτηση του ελλείμματος στο 7,5% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει το μνημόνιο. Για την περίοδο 2012-2015 το ύψος των μέτρων διαμορφώθηκε σε 22 δισ. ευρώ, από 23 δισ. ευρώ, που προέβλεπε το αρχικό Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Ποια τα μέτρα του 2011
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν επισήμως για το 2011 περιλαμβάνουν:
1. Εξορθολογισμό της μισθολογικής δαπάνης, με το νέο μισθολόγιο που θα μειώσει το κόστος της μισθοδοσίας κατά 550 εκατ. ευρώ, για φέτος. Περιέχει μείωση συμβασιούχων, δυνατότητα μερικής απασχόλησης, αναστολή μισθολογικής ωρίμανσης, αύξηση ωρών εργασίας από 37,5 σε 40 ώρες την εβδομάδα.
2. Μειώσεις λειτουργικών δαπανών κατά 140 εκατ. ευρώ.
3. Καταργήσεις-συγχωνεύσεις φορέων, μείωση επιχορηγήσεων, με στόχο την εξοικονόμηση 450 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για παρεμβάσεις όπως η μείωση επιχορηγήσεων σε φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης, αξιολόγηση και μείωση δαπανών σε φορείς εντός γενικής κυβέρνησης, μείωση επιχορήγησης σε απομακρυσμένες περιοχές, καταργήσεις/συγχωνεύσεις φορέων.
4. Εξορθολογισμό ιατροφαρμακευτικής δαπάνης και δαπανών υγείας, κατά 310 εκατ. ευρώ. Αυτό θα επιτευχθεί με ψηφιοποίηση και έλεγχο συνταγών ΙΚΑ, επέκταση λίστας μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, νέα τιμολογιακή πολιτική στα φάρμακα, εισαγωγή ασφαλιστικής τιμής στο φάρμακο, ειδική συμφωνία παροχής υπηρεσιών από νοσοκομεία σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες.
5. Μείωση δαπανών ΟΚΑ και κοινωνικής δαπάνης κατά 800 εκατ. ευρώ που θα επιτευχθεί με διασταυρώσεις στοιχείων συνταξιούχων και δικαιούχων επιδομάτων και αναπηρικών συντάξεων, εφαρμογή αυστηρότερων κριτηρίων στη χορήγηση επιδομάτων (ΟΑΕΔ, ΟΕΕ-ΟΕΚ, ΕΚΑΣ), ενιαίο κανονισμό παροχής επιδομάτων υγείας, αύξηση εισφοράς αλληλεγγύης στις υψηλές συντάξεις, ειδική εισφορά για συνταξιούχους κάτω των 60 ετών με υψηλές συντάξεις (που δεν έχουν βγει υποχρεωτικά σε σύνταξη), μείωση εφάπαξ στο Δημόσιο, μείωση επικουρικών συντάξεων στα Ταμεία με ελλείμματα.
6. Εισφοροδιαφυγή και άλλα έσοδα ΟΚΑ, με στόχο την είσπραξη 380 εκατ. ευρώ, με την αντιμετώπιση εισφοροδιαφυγής, εισφορά αλληλεγγύης υπέρ ανεργίας στο δημόσιο τομέα, αύξηση εισφοράς υπέρ ανεργίας στον ιδιωτικό τομέα.
Κατανομή φορο-βαρών
«Τσουνάμι» επιβαρύνσεων χτυπά όλους ανεξαιρέτως τους φορολογούμενους, καθώς το πρόσθετο «πακέτο» μέτρων που ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση για φέτος θα «κοστίσει» επιπλέον 2,2 δισ. ευρώ.
Μετά την 6ωρη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε ότι οι πρόσθετες παρεμβάσεις για φέτος θα έχουν «στόχο» όχι μόνο τους «έχοντες και κατέχοντες» αλλά και χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους, οι οποίοι θα δουν τα εισοδήματά τους να μειώνονται και πάλι από την κατάργηση φοροαπαλλαγών και επιδομάτων, αλλά και την αύξηση μιας σειράς από φόρους.
Συγκεκριμένα, από την 1η Ιουλίου:
* μετατάσσονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα από το χαμηλό συντελεστή 13% του ΦΠΑ στον υψηλό 23%, με στόχο να εισρεύσουν περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ,
* αλλάζει η δομή του φόρου καπνού, που θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής των τσιγάρων
* επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο φυσικό αέριο
* επιβάλλεται ΕΦΚ στα αναψυκτικά, με στόχο την είσπραξη 300 εκατ. ευρώ.
Επίσης, εντός του καλοκαιριού, θα έρθει η νέα έκτακτη εισφορά η οποία θα επιβληθεί με βάση περιουσιακά στοιχεία, ενώ υπάρχει σκέψη, για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις, να «βαπτιστεί» φόρος αλληλεγγύης.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο, στις παρεμβάσεις του 2011 προβλέπεται η «η αύξηση της φορολογίας σε σκάφη, πισίνες, πολυτελή οχήματα, ακριβά ακίνητα».
Επίσης θεσπίζεται ειδική εισφορά για συνταξιούχους κάτω των 60 ετών και με υψηλές συντάξεις, ενώ παράλληλα αυξάνεται η εισφορά αλληλεγγύης στις υψηλές συντάξεις.
Στα πρόσθετα μέτρα περιλαμβάνονται ακόμη:
- η αύξηση, κατά 20%, των τελών κυκλοφορίας, η οποία υπολογίζεται ότι θα αποφέρει 300 εκατ. ευρώ
- η «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων, που υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στα δημόσια ταμεία περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ
- η αξιολόγηση και μείωση φορολογικών εξαιρέσεων και απαλλαγών.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι όλοι ανεξαιρέτως οι φορολογούμενοι θα δουν τα εισοδήματά τους να μειώνονται ακόμη περισσότερο με την επικείμενη κατάργηση των φοροαπαλλαγών και των κοινωνικών επιδομάτων, η οποία μελετάται να γίνει με βάση εισοδηματικά κριτήρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το όριο πάνω από το οποίο, όπως έχει ήδη αποκαλύψει η «Ν», μελετάται να καταργηθούν πλήρως οι φοροαπαλλαγές που τίθεται με βάση τις τελευταίες προτάσεις των παραγόντων του υπουργείου στις 60.000 ευρώ, εξετάζεται να τεθεί ακόμη χαμηλότερα στις 40.000 ευρώ, ποσό που ικανοποιεί τους επικεφαλής της τρόικας.
Παράλληλα το υπουργείο θα προχωρήσει στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας η οποία, σε συνδυασμό με τις νέες αντικειμενικές αξίες που θα ισχύσουν από το φθινόπωρο με την ελπίδα να αποφέρει επιπλέον 600 εκατ. ευρώ στα ταμεία του κράτους, θα αυξήσει τον αριθμό των υπόχρεων στον ΦΜΑΠ καθώς χιλιάδες φορολογούμενοι, των οποίων η αξία των ακινήτων τους βρίσκεται λίγο κάτω από το αφορολόγητο όριο των 400.000 ευρώ, θα υποχρεωθούν αυτομάτως στην καταβολή ΦΜΑΠ.
Παράλληλα, για να εισπραχθούν περισσότερα έσοδα, τα στελέχη του υπουργείου εισηγούνται και τη μείωση του αφορολογήτου ορίου των 400.000 ευρώ, οπότε θα αυξηθεί ο αριθμός των υπόχρεων που θα πέσουν στα «δίχτυα» του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ενώ περισσότερους θα πιάσει και η «τσιμπίδα» της έκτακτης εισφοράς.
Εκτός βέβαια από την αύξηση των αντικειμενικών αξίων, από το φθινόπωρο το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη αποφασίσει να προχωρήσει και στην εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το οικονομικό επιτελείο δρομολογεί και τη μείωση του αφορολογήτου ορίου που θα φέρει νέα μείωση στα εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων από την 1η Ιουλίου, καθώς θα ισχύσει νέα κλίμακα παρακράτησης φόρου.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι το οικονομικό επιτελείο εξετάζει σοβαρά και πρόταση που προβλέπει όπως η εφαρμογή του ανωτέρω μέτρου, δηλαδή της μείωσης του αφορολογήτου ορίου, ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου, γεγονός που σημαίνει ότι θα είναι ιδιαίτερα υψηλός ο πρόσθετος φόρος που θα κληθούν να καταβάλουν το 2012 οι υπόχρεοι.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η μείωση του αφορολογήτου ορίου θα πλήξει για μια ακόμη φορά τις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, που έχουν ήδη δει τα εισοδήματά τους να μειώνονται αισθητά, ενώ θα επιβαρύνει υπέρμετρα χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους με εισοδήματα έως 12.000 ευρώ, εάν ληφθεί υπόψη ότι το νέο αφορολόγητο όριο αναμένεται να τεθεί περί τις 8.000 ευρώ, ποσό που καλύπτει το μέσο όρο της Ε.Ε.
Μεσοπρόθεσμα μέτρα 2012-15
Τα μέτρα στα οποία θα στηριχθεί η εξοικονόμηση των 22 δισ. ευρώ, στην περίοδο 2012-15 είναι:
- Εξορθολογισμός μισθολογικής δαπάνης, για την εξοικονόμηση 1.190 εκατ. ευρώ.
- Μειώσεις λειτουργικών δαπανών για εξοικονόμηση 1.204 εκατ. ευρώ.
- Καταργήσεις/συγχωνεύσεις φορέων, μείωση επιχορηγήσεων για την εξοικονόμηση 705 εκατ. ευρώ.
- Αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ, για την εξοικονόμηση 1.497 εκατ. ευρώ.
- Μείωση αμυντικών δαπανών κατά 1.200 εκατ. ευρώ.
- Εξορθολογισμός δαπανών υγείας με προσδοκώμενο όφελος 694 εκατ. ευρώ.
- Εξορθολογισμός ιατροφαρμακευτικής δαπάνης με όφελος 735 εκατ. ευρώ.
- Μείωση δαπανών ΟΚΑ και κοινωνικής δαπάνης κατά 2.630 εκατ. ευρώ.
- Ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης με νέα φορολογικά μέτρα, για όφελος 3.000 εκατ. ευρώ.
- Μείωση φοροαπαλλαγών και άλλα φορολογικά έσοδα με συνολική απόδοση 2.449 εκατ. ευρώ.
- Βελτίωση εσόδων ΟΚΑ και καταπολέμηση εισφοροδιαφυγής για την απόδοση εσόδων ύψους 2.435 εκατ. ευρώ.
- Αύξηση εσόδων των ΟΤΑ κατά 600 εκατ. ευρώ.
- Λοιπές δαπάνες θα μειωθούν κατά 825 εκατ. ευρώ.
Προοπτική του χρέους
Μόνο με επιθετικές αποκρατικοποιήσεις, ανάπτυξη και υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μπορεί να πέσει κάτω από το 100% του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος, σύμφωνα με τα σενάρια του ΥΠΟΙΚ. Ειδικότερα:
- Με το σενάριο 1: ρυθμός ανάπτυξης που δεν υπερβαίνει το 2% και πρωτογενές πλεόνασμα που δεν υπερβαίνει το 3,2% του ΑΕΠ, καταλήγει σε μια μη βιώσιμη εξέλιξη του δημόσιου χρέους που θα συνεχίσει να αυξάνει ανεξέλεγκτα.
- Με το σενάριο 2: ρυθμός ανάπτυξης πάνω από 3,5% από το 2014 και πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 5,5%. Καταλήγει σε βιώσιμο χρέος που όμως θα διατηρηθεί σε ποσοστό πάνω από το 100% του ΑΕΠ το 2025.
- Με το σενάριο 3: ρυθμός ανάπτυξης πάνω από 3,5% από το 2014, πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 5,5% και πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και αποκρατικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ στην περίοδο 2011-2015 οδηγεί σε ένα χρέος κάτω από το 100% του ΑΕΠ το 2025. Χωρίς την εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, για να επιτευχθεί το ίδιο επίπεδο χρέους, θα απαιτούνταν διαρκή πρωτογενή πλεονάσματα από το 2014 και μετά της τάξεως του 7,5%.
Ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΚΟ
Οκτώ πλήρεις ιδιωτικοποιήσεις μεγάλων και μικρότερων εταιριών των Δημοσίου σε περίπου έξι μήνες και αξιοποίηση 100 ακίνητων φιλέτων με στόχο έσοδα από 4,5 δισ. έως 5,5 δισ. ευρώ υπόσχεται για φέτος το υπουργείο Οικονομικών μέσω του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού σχεδίου 2012 -2015.
Ο υπουργός Οικονομικών παρουσίασε χθες στο υπουργικό συμβούλιο μαζί με τα δημοσιονομικά μέτρα και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων 2011-2013, από το οποίο αναμένοντας συνολικά έσοδα από 12 έως και 17 δισ. ευρώ και αυτόματα ελάφρυνση από υποχρεώσεις τόκων κατά 3 δισ. ευρώ.
Αναζητώντας την εντυπωσιακή κίνηση στην οποία επιμένει και η τρόικα αλλά και κορυφαίοι θεσμικοί παράγοντες από την Ε.Ε. και το ΔΝΤ, το πρόγραμμα του 2011 προβλέπει την πώληση σε ιδιώτες του 16% του ΟΤΕ, το 34% που διαθέτει στο Τ.Τ., το 100% του ΟΔΙΕ, το 75% που διαθέτει σήμερα στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ. Μαζί θα εκχωρηθούν το 49% του Καζίνου της Πάρνηθας, το 55% της ΛΑΡΚΟ και ένα ποσοστό από το 49% έως και 100% από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε ό,τι αφορά τον ΟΠΑΠ για φέτος το πρόγραμμα προβλέπει μόνο την ανανέωση των αδειών των νέων και παλιών παιχνιδιών που διαχειρίζεται ο Οργανισμός.
Πιο συντηρητικό εμφανίζεται το κρατικό σχέδιο για την αποκρατικοποίηση εταιρειών που αφορούν την ενέργεια ή τους φυσικούς πόρους. Το υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζει την πώληση ποσοστού έως 40% στην ΕΥΑΘ από το 74% που έχει το Δημόσιο, προσπάθεια που είχε ξεκινήσει από το 2008 αλλά έμεινε στη μέση λόγω της αλλαγής κυβέρνησης. Επίσης προγραμματίζεται η πώληση ποσοστού έως το 32%, από το 65% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο, στη ΔΕΠΑ και έως το 66% της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (προήλθε από τη συγχώνευση ΕΒΟ Πυρκάλ) και η από καιρού αναμενόμενη επέκταση της σύμβασης διαχείρισης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» στα Σπάτα.
Παράλληλα προγραμματίζεται μετοχοποίηση μέχρι και σε ποσοστό 66% της εταιρείας ειδικού σκοπού, στην οποία θα εκχωρηθούν τα δικαιώματα του Δημοσίου στα κρατικά λαχεία, και η εκχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας.
Ηδη προετοιμάζοντας τις επόμενες κινήσεις το υπουργείο Οικονομικών κάνει πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμβούλους για τη ΔΕΗ, με στόχο και την εκχώρηση και μέρους των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης του λιγνίτη, τον ΟΤΕ, το Τ.Τ., την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και τους Οργανισμούς Λιμένα Πειραιώς και Θεσσαλονίκης.
Πώς θα αξιοποιηθούν τα ακίνητα
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας προβλέπεται μέσα στο 2011 η αξιοποίηση περίπου 100 ακινήτων φιλέτων σε όλη την χώρα τα οποία ανήκουν σε όλες τις εταιρείες διαχείρισης ακινήτων του Δημοσίου αλλά και τις
ΔΕΚΟ. Στη λίστα με τα προς αξιοποίηση ακίνητα περιλαμβάνονται 70 ακίνητα διαχείρισης ΚΕΔ, το Ελληνικό και ακόμη 10 ακίνητα διαχείρισης ΕΤΑ,18 ακίνητα διαχείρισης ΓΑΙΟΣΕ και 40 κτήρια κεντρικής κυβέρνησης.
Τα δικαιώματα εκμετάλλευσης επί των ακινήτων θα μεταβιβαστούν σε μία ή περισσότερες εταιρείες ειδικού σκοπού οι οποίες στη συνέχεια θα πωληθούν σε ιδιώτες ή θα παραχωρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα με μεγάλη καθυστέρηση ιδρύεται και η Γενική Γραμματεία Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας, με πρώτο βήμα τη χθεσινή προκήρυξη για την αναζήτηση γενικού γραμματέα και ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου με διευκόλυνση των επενδύσεων σε ακίνητα. Δημιουργείται ειδικός φορέας (Ταμείο Δημόσιας Περιουσίας) στον οποίο θα ενταχθούν ειδικά χαρτοφυλάκια αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
Ιδιωτικοποιήσεις το 2012
Μέσα στο 2012 προετοιμάζεται η πλήρης αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ με την πώληση του ποσοστού του 34% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο αλλά και η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στη ΔΕΗ, από το 51% που είναι σήμερα στο 34%.
Κατά τα λοιπά προετοιμάζεται η πλήρης αποκρατικοποίηση της εταιρείας διαχείρισης της Εγνατίας Οδού αλλά και του εμπορικού τμήματος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Επίσης θα αναζητηθεί τρόπος ώστε να μετοχοποιηθεί το 21% από το 55% που κατέχει σήμερα το ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία διαχείρισης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.
Το 2012 αναμένεται επίσης να υπάρξει ένταση και στην αξιοποίηση των υποδομών αφού θα αναζητηθούν ιδιώτες επενδυτές οι οποίοι θα μπορούν να επενδύσουν σε νέες εταιρείες ειδικού σκοπού τις οποίες θα δημιουργήσει το Δημόσιο εκχωρώντας τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του πρώτου πακέτου περιφερειακών λιμανιών αλλά και τα δικαιώματα των διοδίων από τους νέους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους αλλά και τα περιφερειακά λιμάνια.
Επίσης για τον επόμενο χρόνο σχεδιάζεται η πώληση ποσοστού έως 40% από τα ΕΛ.ΤΑ. σε ιδιώτες επενδυτές, το 16% από το 51% που κατέχει το Δημόσιο στην ΕΛΒΟ και η πώληση ποσοστού έως και 27%, από το 61% που κατέχει σήμερα, στην ΕΥΔΑΠ.
Τι προβλέπεται για το 2013
Τον τρίτο χρόνο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα μπει μπροστά, αφού έχει εξυγιανθεί και η αποκρατικοποίηση της ΑΤΕ, μαζί ή χωρίς το χαρτοφυλάκιο του εμπορικού τμήματος του ΤΠΔ από την οποία το Δημόσιο σχεδιάζει να πουλήσει το 25% μέχρι και το τέλος του χρόνου.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ, ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟ

Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Πρόγραμμα για φωτοβολταϊκά σε ταράτσες και στέγες σπιτιών

Πέμπτη, 19 Μαϊου 2011 07:00


Το Πρόγραμμα «Ηλιακή Ταράτσα» απευθύνεται σε κάθε οικογένεια που διαθέτει μια ταράτσα ή στέγη από 50 έως 150 τετραγωνικά μέτρα και της παρέχει τη δυνατότητα με μία μόνο αίτηση και χωρίς καμία άλλη διαδικασία να εξασφαλίσει ένα επιπλέον εισόδημα για τα επόμενα 25 χρόνια με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο σπίτι της.

Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα με την ονομασία «Ηλιακή Ταράτσα» έχει θέσει σε εφαρμογή η θυγατρική εταιρεία του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου Green Institute για το οποίο έχει ξεκινήσει την ενημέρωση στην οποία έδειξαν μεγάλη ανταπόκριση όλοι οι πολίτες των πόλεων που συμμετείχαν.
Πρόκειται για μια προσπάθεια ενίσχυσης της στροφής προς την πράσινη ανάπτυξη προκειμένου να γίνει πραγματικότητα για όλους με σημαντικά οφέλη για το περιβάλλον και την ελληνική οικογένεια, δεδομένου ότι οι συνθήκες οικονομικής κρίσης θα παρέχει σε αυτή τη δυνατότητα να ενισχύσει το εισόδημά της για τα υπόλοιπα 25 χρόνια σε ετήσια βάση.
Η κινητή μονάδα ενημέρωσης Post Bank Green Institute, θυγατρική του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου άρχισε απο την πόλη της Κορίνθου την ενημέρωση των 27 πόλεων συνολικά σε ολόκληρη την Ελλάδα του προγράμματος «Ηλιακή Ταράτσα», με επόμενες πόλεις μέσα στο μήνα Μαιο τις Λαμία, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Λάρισα και Βόλο, ενώ το ταξίδι της ενημέρωσης θα συνεχιστεί με τις πόλεις Λεξανδρούπολη, Ξάνθη, Δράμα, Καβάλα, Σέρρες, Φλώρινα, Θεσσαλονίκη, Πολύγυρος, Χαλκιδική και Κατερίνη μέχρι και τον Ιούνιο.
Με κεντρικό μήνυμα «Μπορώ να δημιουργήσω το δικό μου κουμπαρά που θα γεμίζει από τον ήλιο», το πρόγραμμα φέρνει την ηλιακή ενέργεια πιο κοντά στην καθημερινότητα των πολιτών, στοχεύοντας στην ενημέρωση και εξοικείωση του ευρύτερου κοινού της περιφέρειας αναφορικά με τα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και ιδιαίτερα της ηλιακής ενέργειας, καθώς και τα πλεονεκτήματα του προγράμματος αυτού.
Με το νέο αυτό πρόγραμμα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε ταράτσες και στέγες σπιτιών, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο δίνει την ευκαιρία σε κάθε νοικοκυριό να ενισχύσει το εισόδημά του κάνοντας παράλληλα πράξη την πράσινη ανάπτυξη.
Αιτήσεις από 1η Ιουνίου
Από την 1η Ιουνίου θα δέχεται αιτήσεις για το πρόγραμμα «Ηλιακή Ταράτσα», στο οποίο περιλαμβάνεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος καθώς και όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την εκμετάλλευσή του.
Όπως υπογραμμίζει η εταιρεία «το μεγάλο πλεονέκτημα αυτού του προγράμματος είναι το μηδενικό ρίσκο για τον επενδυτή, αφού το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο, ώστε να αυτοχρηματοδοτείται από την πώληση της παραγόμενης ενέργειας στη ΔΕΗ και να αποπληρώνει το δάνειο χωρίς άλλη συνδρομή από τον πελάτη».
Με μια απλή αίτηση το ΤΤ αναλαμβάνει τη δανειοδότηση, τη μελέτη και το σχεδιασμό της τεχνικής λύσης και τη διεκπεραίωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών, χωρίς καμιά υποθήκη και προσημείωση επί του ακινήτου, χωρίς διαδικασία ταλαιπωρίας μέσα σε λίγους μήνες μπορεί να προστεθεί στον οικογενειακό προϋπολογισμό ένα σημαντικό ποσό που μπορεί να φθάσει έως και 4.000 ευρώ καθαρά το χρόνο για 25 χρόνια.
Το Πρόγραμμα «Ηλιακή Ταράτσα» απευθύνεται σε κάθε οικογένεια που διαθέτει μια ταράτσα ή στέγη από 50 έως 150 τετραγωνικά μέτρα και της παρέχει τη δυνατότητα με μια μόνο αίτηση και χωρίς καμία άλλη διαδικασία να εξασφαλίσει ένα επιπλέον εισόδημα για τα επόμενα 25 χρόνια με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο σπίτι της.
Πρόκειται για πολύ μικρά φωτοβολταϊκά συστήματα, η εγκατάσταση των οποίων τώρα αρχίζει να προωθείται στη χώρα μας, αφού μέχρι στιγμής είχε δοθεί περισσότερο βάρος στη δημιουργία μεγάλων συστημάτων δηλαδή φωτοβολταϊκών πάρκων.
Για εξαιρετική ευκαιρία να αυξήσει κάποιος τα έσοδά του απλά εύκολα και ειλικρινά, στις δύσκολες εποχές που περνάμε με το πρόγραμμα «Ηλιακή Ταράτσα» έκανε λόγο ο διευθύνων Σύμβουλος της θυγατρικής του Ταμιευτηρίου Δημήτρης Ζήσης.
Υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι «η τράπεζα δεν δίνει απλά ένα δάνειο αλλά μελετά και κάνει την εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού συστήματος και στη συνέχεια το ασφαλίζουμε ουσιαστικά για την σωστή λειτουργία του για τα επόμενα 210 χρόνια μέχρι την αποπληρωμή του δανείου».
Μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες
Εξήγησε ότι το πρόγραμμα απευθύνεται σε μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες το πολύ μέχρι τριώροφα και όχι μεγάλες πολυκατοικίες, ενώ αναφερόμενος στην πόλη της Κορίνθου είπε πως από τα πρώτα στοιχεία φαίνεται ότι το πρόγραμμα έχει μεγάλη απήχηση γιατί είναι μια περιοχή με πολλές μονοκατοικίες αλλά και μεγάλη ηλιοφάνεια δηλαδή μια ιδιανική περιοχή.
Όπως αποκάλυψε με βάση τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας αν κάθε σπίτι σε όλη τη γη με το φωτοβολταϊκό σύστημα είχε 3 κιλοβάτ και όχι 10 που προσφέρει το πρόγραμμα της «Ηλιακής Ταράτσας», τότε σε παγκόσμια κλίμακα δεν θα χρειαζόμασταν κανένα σταθμό λιγνίτη, ενώ προέβλεψε ότι το μέλλον της παγκόσμιας αγοράς θα είναι τα φωτοβολταϊκά και γενικώς αυτό που λέμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Κινητή Μονάδα Ενημέρωσης
Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι η Κινητή Μονάδα Ενημέρωσης «Ηλιακή Ταράτσα» παρέχει τη δυνατότητα στους επισκέπτες σε κάθε πόλη που διέρχεται να ενημερώνονται για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και τα οφέλη της ηλιακής ενέργειας δίνοντας τους παράλληλα τη δυνατότητα να περιηγηθούν σε σχετικό οπτικό υλικό. Η Κινητή Μονάδα στελεχώνεται από εξειδικευμένα στελέχη της PBGI, ενώ οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά φωτοβολταϊκά πάνελς.
Μέχρι τώρα η διείσδυση των φωτοβολταϊκών εφαρμογών στην ελληνική αγορά ήταν χαμηλή παρά την υψηλή ζήτηση, γεγονός που αποδίδεται στις λανθασμένες προσδοκίες και αντιλήψεις που καλλιεργούνται στους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίες έχουν να κάνουν με τη νομική, τη χρηματοδοτική, τη λογιστική και γενικότερα την οικονομική και την τεχνική διάσταση των επενδύσεων αυτών, οι οποίες προϋποθέτουν συνδυασμένες γνώσεις, υπευθυνότητα και πάνω απ' όλα προσήλωση, επιμονή και όραμα.
Πρόκειται για ένα λόγο που σύμφωνα με την εκτίμηση εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο στον οποίον οφείλεται το ότι στην ολοκλήρωση φθάνει ένας μικρός αριθμός επενδύσεων.
Στήριξη από το ΥΠΕΚΑ
Το ΥΠΕΚΑ εμφανίζεται διατεθειμένο να βοηθήσει στην προώθηση τέτοιων προτύπων ανάπτυξης που υπηρετούν τον άνθρωπο και τις πραγματικές ανάγκες, ανάπτυξης της χώρας και υπογραμμίζει ότι η πράσινη ανάπτυξη, αυτή που σέβεται το περιβάλλον και το αντιμετωπίζει ως αναπτυξιακό απόθεμα είναι η μόνη εφικτή και βιώσιμη λύση για τον τόπο.
Οι αλλεπάλληλες κρίσεις - επισιτιστική, ενεργειακή, χρηματοπιστωτική, εντείνονται ενώ παράλληλα εξελίσσεται και η περιβαλλοντική κρίση και είναι βέβαιο ότι η αντιμετώπισή της μπορεί να αποτελέσει διέξοδο και από την κοινωνικοοικονομική κρίση.
Η Πράσινη Ανάπτυξη αποτελεί μια νέα στρατηγική για την έξοδο από αυτήν την κρίση επιδιώκοντας την ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της χώρας, την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Όλα αυτά δεν μπορεί να γίνουν χωρίς επένδυση στην παιδεία, τη γνώση, την καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες.
Η ανάδειξη αυτού του νέου αναπτυξιακού προτύπου ανοίγει νέες δυνατότητες από τον αγροτικό μέχρι τον τουριστικό τομέα, δημιουργώντας νέες προοπτικές στον κλάδο της μεταποίησης, στον κατασκευαστικό τομέα, στον τομέα της ενέργειας.
Προτεραιότητες αποτελούν το κλίμα και η ενέργεια, η αναδιάρθρωση στους παραγωγικούς τομείς και η εξοικονόμηση των φυσικών πόρων, προτεραιότητες που συνδέονται με τη δραστηριότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Ηλιοθερμική ενέργεια
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο της για το 2020 το 20% της κατανάλωσης ενέργειας να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Ως προς την ηλιοθερμική ενέργεια η Ελλάδα ήταν πρωτοπόρος χώρα στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες με περίπου ένα εκατομμύριο εγκατεστημένους ηλιακούς θερμοσίφωνες, που συμβάλουν σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος, αξιοποιώντας το ανεξάντλητο ηλιακό δυναμικό. Τώρα μένει να γίνει το ίδιο και ως προς την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι προϋποθέσεις μάλιστα για τα Φωτοβολταϊκά Συστήματα είναι ακόμα καλύτερες, αφού τα συστήματα αυτά παρουσιάζουν την μέγιστη παραγωγή ακριβώς εκείνες τις ώρες της ημέρας που και η κατανάλωση φτάνει στο μέγιστο και η ΔΕΗ ζητά από όλους τους καταναλωτές να περιορίσουν την ζήτηση ή αναγκάζεται να κάνει περικοπές.
Γενικά για τον τομέα των φωτοβολαϊκών στην Ελλάδα αξίζει να αναφερθεί ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης του με επενδύσεις σε αυτή την κατεύθυνση αφού προσφέρει η χώρα ιδιαίτερα υψηλό δυναμικό για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όλων των ειδών.

Πέμπτη, 19 Μαϊου 2011

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ_logo

Κυριακή 1 Μαΐου 2011

Ποιος πιστεύει τους συνδικαλιστές;

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  ΤΟ ΒΗΜΑ 30/04/2011, 05:45

«Οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους πάνω από τις αγορές και τα κέρδη». Αυτό ήταν το κεντρικό σύνθημα της ΓΣΕΕ μόλις ξέσπασε η κρίση. Μόλις δηλαδή στέρεψαν τα δανεικά από τις αγορές και αποκαλύφθηκαν τεράστια ελλείμματα, η ΓΣΕΕ ξεσπάθωσε εναντίον των αγορών και των κερδών. Πάλι καλά που δεν πρότεινε ως λύση το μαρξιστικό ιδεώδες: κυνήγι το πρωί, ψάρεμα το απόγευμα, βοσκή την εσπέρα, κριτική το βράδυ. «Ας μην υπερβάλλουμε», θα αντιτείνει κανείς, «μια κουβέντα είπαν οι άνθρωποι για να εκφράσουν τη δοκιμασία των εργαζομένων, δεν πρότειναν να μιμηθούμε τον Κάστρο ή τον υιό Κιμ ιλ Σουγκ».
Το πρόβλημα με τους συνδικαλιστές στη χώρα μας είναι ακριβώς αυτό: λένε κουβέντες που όχι μόνον κανείς δεν πιστεύει, αλλά που στην πραγματικότητα ουδείς καλείται και να τις πάρει στα σοβαρά. Δεν είναι μόνον π.χ. ότι ουδείς πιστεύει ότι οι συνδικαλιστές στις συγκοινωνίες κόπτονται για το φθηνό εισιτήριο και όχι για την τσέπη τους. Ότι οι γιατροί καταλαμβάνουν το υπουργείο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών και όχι για τις απολαβές τους. Ότι οι δικαστές κατεβαίνουν σε στάση εργασίας γιατί υποβαθμίζεται η Δικαιοσύνη και όχι επειδή περικόπτεται το επίδομα ταχείας διεκπεραίωσης των υποθέσεων. Ότι η ΓΕΝΟΠ/ ΔΕΗ απειλεί να κλείσει τους διακόπτες για να έχουμε φθηνό ρεύμα και όχι επειδή θέλει να διατηρήσει τα προνόμιά της. Ουδείς καν αναρωτιέται αν εννοούν τις δικαιολογίες που προβάλλουν όταν διεκδικούν χρήματα. Όλοι γνωρίζουν ότι τα πιο ιδιοτελή συντεχνιακά συμφέροντα εκφράζονται στην Ελλάδα με μεγαλοστομίες για το κοινό καλό.
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν είναι κακό πράγμα οι συνδικαλιστές να αγωνίζονται για τα συντεχνιακά συμφέροντα των σωματείων τους. Αυτή είναι η δουλειά τους και στον αγώνα αυτόν βρίσκεται η θεσμική τους αξία σε μια φιλελεύθερη κοινωνία. Οι δικοί μας όμως συνδικαλιστές όχι μόνον δεν μπαίνουν στον κόπο να εξηγήσουν για ποιο λόγο τα συμφέροντα του κλάδου τους έχουν προτεραιότητα έναντι άλλων συμφερόντων, αλλά απροσχημάτιστα τα κρύβουν πίσω από μεγαλοστομίες για το κοινό καλό.
Ο συνδικαλιστικός λόγος στη χώρα μας συμβάλλει στην αδυναμία της κοινωνίας να ξεχωρίσει τις άδικες συντεχνιακές διεκδικήσεις από τις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν. Η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται από διάφορες μαγικές λύσεις που καλλιεργούν την ψευδαίσθηση ότι οι διάφορες παροχές είναι θέμα βούλησης. Στην πραγματικότητα όμως είναι πάνω από βέβαιο ότι για πολλά-πολλά χρόνια, με μνημόνιο ή χωρίς μνημόνιο, με αναδιάρθρωση του χρέους ή χωρίς αναδιάρθρωση, με την παρούσα κυβέρνηση ή με κάποια άλλη, οι παροχές του Δημοσίου θα συρρικνωθούν. Ελλείψει δανεικών οι περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες, οι περικοπές σε μισθούς, οι περικοπές παντού είναι αναγκαστικές. Το ερώτημα δεν είναι αν στα χρόνια που έρχονται θα πέσει ή όχι το βιοτικό επίπεδο όλων μας. Το ερώτημα είναι αν αυτό θα συντριβεί ή όχι. Οι συνδικαλιστές μας δίνουν την εντύπωση ότι δεν καταλαβαίνουν την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε και σε αυτό μοιάζουν με εκείνους τους υπουργούς που υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να κόψουν παραπάνω τις δαπάνες. Εξακολουθούν να μιλούν τη γλώσσα περασμένων δεκαετιών και θαρρούν ότι όχι βεβαίως το καταραμένο χέρι των αγορών, αλλά κάποιο άλλο, αόρατο χέρι εξ ουρανού, θα προσφέρει παροχές ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός.
Οι οριζόντιες διεκδικήσεις οδηγούν με βεβαιότητα στην κάθετη εκθεμελίωση. Οι σημερινοί συνδικαλιστές είναι τόσο προσκολλημένοι στα εφήμερα προνόμιά τους που είναι πέρα για πέρα ουτοπικό να ελπίζει κανείς ότι μπορεί να αλλάξουν νοοτροπία, να αντιληφθούν ότι ο μόνος τρόπος για να υπερασπιστούν τους οικονομικά ασθενέστερους εργαζομένους και τους νέους είναι η μείωση αποδοχών των υψηλόμισθων και των μεγαλυτέρων. Πάρτε για παράδειγμα τη ΓΕΝΟΠ/ ΔΕΗ. Μόλις αποκαλύφθηκε ότι επιδοτούνταν με τα χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων (για να αγωνίζεται για φθηνό ρεύμα εννοείται, το οποίο χάρις σε αυτόν τον αγώνα αυξήθηκε μόνο 17 φορές τα τελευταία τρία χρόνια) ανακάλυψε ότι οι εργαζόμενοι έχουν να παίρνουν 12 δισ. ευρώ από το Δημόσιο και σκέφτεται να τα διεκδικήσει δικαστικά. Όποιος περιμένει από αυτούς τους ανθρώπους να δώσουν κάποια μάχη για κοινωνική αλληλεγγύη, για υπεράσπιση των οικονομικά ασθενέστερων ή για ενίσχυση των νέων, είναι βαθιά νυχτωμένος.
Ο κ. Σταύρος Τσακυράκης είναι αναπληρωτής καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών.